MONUMENT – DRAGO TRŠAR
V Galeriji Murska Sobota so se z veseljem odzvali povabilu Moderne galerije, da bi ob devetdesetletnici Draga Tršarja pripravili skupni projekt z enotnim glavnim naslovom Monument – Drago Tršar, pri katerem bi poleg Moderne galerije Ljubljana kot nosilke projekta sodelovale še: Galerija Božidar Jakac Kostanjevica na Krki, Koroška galerija likovnih umetnosti, Galerija Murska Sobota, Galerija Prešernovih nagrajencev Kranj Muzej in galerije mesta Ljubljana in Obalne Galerije Piran. Vsaka izmed omenjenih galerij bo pripravila svojo lastno razstavo in svoj lasten izbor del Draga Tršarja. Danes je bila v Galeriji Murska Sobota odprta razstava Tršarjevih risb na japonskem papirju. Za japonski papir kot medij, na katerem so nastajale njegove risbe, se je Drago Tršar navdušil pred desetletji, ko je v bavarskem Münchnu v papirnici po naključju naletel na ta papir. Odtlej so njegove risbe nastajale zgolj in samo na japonskem papirju, je na današnji tiskovni konferenci dejal Drago Tršar, ki je soboški Galeriji za stalno zbirko poklonil deset svojih risb.
V spremnih besedah prigodnega kataloga je direktor Galerije Murska Sobota dr. Robert Inhov zapisal, da se je sodelovanje v projektu Monument – Drago Tršar Galeriji Murska Sobota zdelo smiselno iz več razlogov: “Drago Tršar je umetnik, ki je z našim mestom povezan na različne načine. Drago Tršar je leta 2006 v Galeriji Murska Sobota na razstavi Umik v zasebno. Erotična dela Draga Tršarja prvič predstavil svoj izjemen in eksplicitno erotični opus, ki je bil do takrat znan samo ožjemu krogu strokovnjakov in umetnikovih prijateljev. V Trubarjevem letu 2008 smo v Murski Soboti ob Trubarjevem drevoredu, ki poteka na osi med soboškim gradom in Evangeličansko cerkvijo, postavili Tršarjevo hermo Primoža Trubarja. Leta 2013 pa smo v Murski Soboti pripravili dve razstavi kiparskih portretov. V Galeriji Murska Sobota smo razstavili portrete sodobnikov, v Pomurskem muzeju pa so pripravili zgodovinske portrete, ki kot takšni niso bili delani po živem modelu. Ob tej priložnosti je umetnik za stalno zbirko Galerije Murska Sobota podaril dve veliki plastiki, za stalno zbirko Pomurskega muzeja pa trinajst kiparskih študij portretov slovenskih impresionistov in portret Ivana Cankarja. Drago Tršar je leta 2014 prejel tudi Zahvalno listino Mestne občine Murska Sobota, prav tako pa so bila njegova dela razstavljena na številnih izborih del iz stalne zbirke Galerije Murska Sobota, tako v naši galeriji, kakor tudi v nekaterih ostalih slovenskih galerijah.
»…tako nam Drago Tršar tudi s svojo miniaturo spregovori o neprenehni fascinaciji nad življenjem, ki ga metaforično zajema v rasti svojih figur ter predvsem v valovanju svojih množic. Metaforično je to valovanje zajeto tako v njegovih množicah, v njegovem erotičnem ciklusu, kjer je valovanje človeških teles metafora za spolni akt, kakor tudi v dejanskem valovanju morja, kjer se figure neprenehoma spreminjajo v valove, valovi pa v figure. Podzemske jame se spreminjajo v morje in morje v podzemske jame. Ravno moment medsebojnih metamorfoz stalagmitov v morski val je tisto, kar tako fascinira Draga Tršarja. V momentu ustvarjanja kot kreacije svet torej ne razpada v in se tudi ne poraja iz podzemskih jam in valov, ampak ravno iz tistega težko uzrtega in težko ujemljivega neposrednega momenta prehoda enega elementa in ene forme v drugo in obratno, pri čemer imamo občutek, da se to zgodi ravno v trenutku pomežika naših oči ter da ga ravno zaradi tega tako zlahka spregledamo.
Tršarjeve virtuozne risarske in kiparske metamorfoze so tako povsem nasprotne takšnim alegorijam ničevosti in smrti, kakršne je recimo predstavil španski baročni slikar Juan Valdés Leal na svoji sliki In ictu oculi (ok. 1671), kjer okostnjak kot simbol Smrti v trenutku pomežika naših oči ugaša svečo našega življenja. Drago Tršar pa nam ravno nasprotno govori o življenju kot o neuničljivi ustvarjalnosti in osmislitvi našega bivanja. Govori nam o tisti neustavljivi ustvarjalni energiji, ki se zgodi v trenutku pomežika naših oči in potem traja ter vztraja natanko tako, kakor vztraja – kot locus classicus – tudi celoten opus Draga Tršarja. Ta izjemni opus vztraja tako v svoji monumentalni celoti, kakor tudi v njenem nič manj monumentalnem posamičnem delu, katerega tako izvirno in mojstrsko predstavljajo tudi njegove risbe na japonskem papirju.«