KmetijstvoKulturaSlovenijaลฝivljenje

Ali poznate ๐™‹๐™Š๐™‹๐™๐™๐™‰๐™„๐™†, ๐™—๐™คลพ๐™žฤ๐™ฃ๐™ž ๐™ ๐™ง๐™ช๐™

๐ŸŒŸ Poprtnik je ลกe danes v nekaterih krajih v osrednji Sloveniji, Beli krajini, na Dolenjskem, Notranjskem, ล tajerskem, Koroลกkem in Gorenjskem ๐—ป๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ฎ๐˜‡๐—ป๐—ถฤ๐—ป๐—ถ ๐—บ๐—ถ๐˜‡๐—ถ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐—ผ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ฑ ๐—ฏ๐—ผลพ๐—ถฤ๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฎ ๐˜ƒ๐˜€๐—ฒ ๐—ฑ๐—ผ ๐˜€๐˜ƒ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ต ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐—ต ๐—ธ๐—ฟ๐—ฎ๐—น๐—ท๐—ฒ๐˜ƒ.
๐ŸŒŸ Gospodinje ga najveฤkrat pripravljajo v obliki hlebca iz boljลกega kvaลกenega testa s testenimi okraski razliฤnih oblik (npr. kitkami, ptiฤki, verskimi simboli, letnicami praznovanja boลพiฤa).
๐ŸŒŸ Danes ima predvsem vlogo prazniฤnega peciva, izgubil pa je svojo nekdanjo obredno funkcijo.
๐ŸŒŸ Vฤasih, ko so verjeli, da ima magiฤno moฤ, so gospodinje spekle enega, dva ali tri hlebce kruha – za vsak ยปsveti veฤerยซ enega (boลพiฤ, novo leto, sveti trije kralji), dodajale so jim tudi zeliลกฤa ali suho sadje, in jih okrasile s testenimi okraski. ๐ŸŒŸ Skupaj s posodico z blagoslovljeno vodo, blagoslovljeno vejico iz cvetnonedeljske butare, boลพiฤnim ลพitom in razpelom, so poprtnik hranili pokritega pod prtom, od koder izvira tudi njegovo najbolj prisotno poimenovanje.
๐ŸŒŸ Poznamo ga ลกe pod imenom ลพรบpnik, ลพupnek, poprtnjรกk, bรดลพiฤ, boลพรญฤnik, mรญลพnik, nรกm(i)ลพnik, pomรญลพnik, stรณlnik, postรณlnik. Poprtnik so uลพivali ฤlani druลพine, pa tudi domaฤe ลพivali in gostje, ki so v prazniฤnih dneh priลกli na obisk.
Poprtnik je tudi vpisan v seznam ลพive kulturne dediลกฤine:
EID: 2-00022
Ime enote: Priprava poprtnikov
Sinonimi imena enote:
Tipoloลกka gesla:
priprava kruha, peka, praznovanja, boลพiฤ, novo leto, sv. trije kralji
Podzvrsti:
prehrana, letne ลกege
Kratek opis:
Priprava poprtnikov izvira iz tradicije kruhov, ki so morali kot glavna obredna jed stati na mizi od boลพiฤa do svetih treh kraljev. Sedaj gospodinje peฤejo poprtnik v obliki hlebca s testenimi okraski najveฤkrat pred svetimi tremi kralji.
Opis:
Poprtnik je obredni kruh, ki so ga zaradi vere v njegovo magiฤno moฤ do srede 20. stoletja pekli v boลพiฤnem ฤasu skoraj po vsem obmoฤju Slovenije. Skupaj z
nekaterimi drugimi predmeti (npr. posodico z blagoslovljeno vodo, blagoslovljeno vejico iz cvetnonedeljske butare, boลพiฤnim ลพitom in razpelom) je stal pokrit s prtom na mizi, iz ฤesar izvira tudi njegovo najbolj razลกirjeno ime poprtnik. V Beli krajini so poprtnik, imenovan badnjak, postavili pod boลพiฤno drevo k jaslicam, kjer je ostal do zauลพitja na prvi dan novega leta. Sicer so bila za boลพiฤni kruh znana tudi poimenovanja kot npr. ลพรบpnik, ลพupnek, poprtnjรกk, bรดลพiฤ, boลพรญฤnik, mรญลพnik, nรกm(i)ลพnik, pomรญลพnik, stรณlnik, postรณlnik. V preteklosti so gospodinje spekle enega, dva ali tri hlebce kruha in jim ponekod dodajale zeliลกฤa, suho sadje in orehe ter jih okrasile z razliฤnimi testenimi figuricami. Najveฤkrat so spekle tri hlebce, vsakega
iz druge vrste moke โ€“ pลกeniฤne, rลพene in ajdove. Kruh je bil na mizi vse tri ยปsvete veฤereยซ (boลพiฤ, silvestrovo in sveti trije kralji). Uลพivali so ga ฤlani druลพine, ลพivina in gostje. Po drugi svetovni vojni so zaฤele poprtnik nadomeลกฤati potice. Ob koncu 20. stoletja so v nekaterih slovenskih krajih ponovno zaฤeli oลพivljati peko poprtnika.
V manjลกi meri kot nekoฤ poprtnik danes peฤejo v osrednji Sloveniji, Beli krajini, na Dolenjskem, Notranjskem, ล tajerskem, Koroลกkem in Gorenjskem. Gospodinje gaveฤinoma pripravljajo na dan pred praznikom svetih treh kraljev, nekatere zauลพivanje doma, druge tudi za razstave in prodajo.
Poprtnike pripravljajo iz boljลกega kvaลกenega testa. Pred vzhajanjem se manjลกi del testa odvzame za pripravo okrasja. Preostalo testo se oblikuje v hlebec, na
katerega se poloลพi pripravljeno okrasje razliฤnih oblik. Najpogosteje je poprtnik okraลกen s kitami, ptiฤki, verskimi simboli, letnicami praznovanja boลพiฤa ali novega leta, jaslicami. Ko je hlebec z okrasjem vzhajan, ga premaลพejo s stepenim jajcem in dajo v peฤico.
Poprtnik je izgubil svojo obredno funkcijo in ima sedaj predvsem vlogo prazniฤnega peciva.

Izvira domnevno iz predkrลกฤanske dobe. Prva pisna omemba in opis boลพiฤnega kruha sta z zaฤetka 17. stoletja. Njegove sestavine in oblike so se po posameznih slovenskih obmoฤjih nekoliko razlikovale. Na poprtniku, ki je bil po vrhu okraลกen s ptiฤki, je moralo biti toliko testenih okraskov, kolikor je bilo pri hiลกi otrok, ponekod pa celo toliko, kolikor je bilo vseh druลพinskih ฤlanov. V preteklosti so bile s poprtnikom povezane ลกtevilne ลกege. Ob svetih veฤerih so ga uลพivali ฤlani druลพine in domaฤe ลพivali, z njim pa so postregli vsakemu obiskovalcu, ki je v boลพiฤnem ฤasu priลกel k hiลกi. Pokuลกanje poprtnika v razliฤnih domovih je bilo za fante dober izgovor za obiskovanje deklet in tisti, ki je pokusil devet razliฤnih poprtnikov, naj bi se v naslednjem ali istem letu poroฤil. S pomoฤjo poprtnika so tudi prerokovali. Stran kruha, na kateri je skorjica hlebฤka poฤila, naj bi nakazovala smer, iz katere bo v
hiลกo priลกel ลพenin. Z velikostjo kosa kruha, ki ga je dobil otrok, so nakazovali, za
koliko bo zrasel v naslednjem letu. Poprtnik je veljal tudi kot zaลกฤitno in zdravilno sredstvo ter naj bi dobro vplival na pridelek. Ponekod so kos poprtnika shranili in ga v primeru bolezni dali ลพivini. Kruh, zataknjen za hiลกna vrata ali pod tram na strehi, naj bi odganjal ฤarovnice in prepreฤeval naravne nesreฤe, pomeลกan med semensko ลพito pa naj bi prinaลกal dobro letino. Drobtinice poprtnika, ki so jih posuli po polju, naj bi zemljo naredile plodnejลกo. Drobtinice v domaฤem vodnjaku pa naj bi
vodo ohranjale ฤisto in prepreฤevale suลกe in poplave.
Datacija:
prva ฤetrtina 17. stol. (omemba)
Opis lokacije:
Slovenija
veฤ nosilcev
Avtorstvo in avtorske pravice prikaza:
Metka Stariฤ, 2007
Opis usmeritev:
osnovne varstvene usmeritve za ลพivo dediลกฤino
Strokovna podroฤja:
etnologija, kulinarika
Y: 0 X: 0
Naselje:
3. LOKACIJA ENOTE DEDIล ฤŒINE
4. NOSILEC IZROฤŒILA, ZNANJA ALI DEJAVNOSTI
5. KARAKTERISTIฤŒNI PRIKAZ
6. VARSTVENE USMERITVE ZA ENOTO
Kategorija usmeritev: drugi ukrepi ohranjanja ลพive dediลกฤine
7. PRISTOJNOSTI
Pristojna institucija: Slovenski etnografski muzej
Geokode lokacije (G-K koordinate centroida):
Foto datoteka: KF_02_00022.jpg

Vabljeni k ogledu ๐Ÿ๐ข๐ฅ๐ฆ๐š ๐จ ๐ฉ๐จ๐ฉ๐ซ๐ญ๐ง๐ข๐ค๐ฎ, ki je nastal v produkciji Zavoda PARNAS, Zavoda za kulturo in turizem Velike Laลกฤe: https://www.nesnovnadediscina.si/…/files/flv/prip_poprt.mp4.
vir: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MK/DEDISCINA/NESNOVNA/RNSD_SI/Rzd-02_00022.pdf?fbclid=IwAR3gut9KCjC2kKy272Fxe_jVKo-HOVjSj0Q2ePrhJeyYg2cGJDjZD0JOlEk
mib

Mogoฤe vam bo vลกeฤ

Veฤ v:Kmetijstvo